Vi bruker cookies for å forbedre din opplevelse av nettsiden vår. Du aksepterer vår bruk av cookies ved å klikke OK

Kunsten å fly med høydeskrekk

Vår nye kollega i Stockholm, Jorge Avila, hviler ikke på laurbærene. I grunnen hviler han ikke så mye. Han griper mulighetene, og elsker å få et kick og se hva som finnes utenfor komfortsonen. Han skulle for eksempel gjerne ha lært å fly selv om han har høydeskrekk. Derfor grep han sjansen da Hudya ville kjøpe hans selskap Conteo AB.

Jorge ble født i Lima, Peru i 1984. Da han var fem år, flyttet moren til Sverige, mens Jorge ble boende hos sin mormor i Lima. I 1995 flyttet han til moren i Stockholm, og ble en del av hennes nye familie.

– Det er mange sterke og kjærlige kvinner i min familie, og jeg har lært mye av dem om å ta vare på sine egne og hverandre, forteller Jorge.

Selv tar han også ansvar, men på sin egen måte. Gjennom hele oppveksten krevde moren at han skulle få seg en utdannelse, men Jorge endte ifølge ham selv opp som familiens «sorte får».

– Jeg ble far til Antony da jeg var 19 år og akkurat ferdig med gymnaset. Jeg har tatt vare på ham hele veien siden det, sier Jorge med et smil som vitner om et veldig varmt og nært forhold mellom far og den 16-årige sønnen.

Startet der så mange starter

Gjennom hele livet har Jorge hatt mange drømmer. Selv om livet har stilt både krevende og konkrete krav til ham, har han aldri klart å la være å satse når han har hatt sjansen.

Da han var 19 og nybakt far, startet han yrkeskarrieren slik mange unge har gjort før ham; på MC Donalds. Der steg menneskeelskeren Jorge raskt i gradene og ble skiftleder før han ble opplæringsansvarlig for hele kjøkkenpersonalet.

– Jeg stilte krav om høyt tempo levert med kvalitet, et krav som jeg har hatt til alle medarbeidere inkludert meg selv i hele yrkeslivet, sier Jorge, som ble 4 år i hamburgerkjeden.

Mens den unge småbarnsfaren drillet kjøkkenpersonalet, kom han i snakk med en kunde som jobbet med salg og hadde Porsche. Det drømte Jorge om også.

Denne vellykkede selgeren inviterte Jorge til et jobbintervju, og 1 time etter intervjuet sa den unge småbarnsfaren opp sin trygge jobb i MCDonalds.

Måtte ut av komfortsonen

Som 23-åring var Jorge klar for nye eventyr. Han ble tilbudt 100 % provisjonslønn for å selge mobilabonnement for Telenor i Sverige.

– Det var jo galskap. Telenor var nye i Sverige og «alle» hadde kontantkort. Likevel og kanskje derfor bare måtte jeg satse alt og gå utenfor komfortsonen, vel vitende om at jeg aldri ville få fred om jeg ikke testet det ut, sier han.

Jorge Avila gleder seg til å flytte inn til det svenske Hudya-kontoret i Stockholm, og er full av forventning og pågangsmot for videre vekst og læring.

Den første salgssamtalen ga Jorge et gigantisk kick. Han solgte 5 abonnement til tross for at han var supernervøs. 3 måneder etter var han Topp 1 og fikk eget kontor.

– Jeg knakk en kode og fant en nisje ved å selge abonnement til ambassader. Én telefon til rett beslutningstager kunne fort gi 70-80 abonnement! Jeg trivdes godt i den rådgivende selgerrollen og kunne alle fordeler og ulemper på rams, smiler han.

Han fikk raskt en sjefsrolle i selskapet, men savnet etterhvert kicket i hverdagen og forlot selskapet på jakt etter nye eventyr.

Opp gjennom årene har 35-åringen hatt flere salgs- og lederroller, hvor han har vært innom bransjer som online markedsføring og forsikring før han havnet i bankbransjen.

– Jeg prøvde meg faktisk på et sabbatsår for å roe meg ned etter noen hektiske år i forsikringsbransjen. Sabbaten var helt magisk, men året krympet til kun 3 måneder. Da ble jeg med da en kompis startet et refinansieringsselskap som jeg mer eller mindre brukte som et øvelsessenter for å tilegne meg ny kunnskap, forteller Jorge videre.

Etter flere år med låneformidling og mange erfaringer og bankkontakter rikere, gründet Jorge Conteo AB før jul i 2015. Etterhvert fikk selskapet godkjennelse fra Finansinspektionen, og deretter fikk han totalt fem banker med som samarbeidspartnere.

Solgte «babyen» sin til Hudya

Årsaken til at den svenske gründeren valgte å bli en del av Hudya og selge selskapet han hadde bygget opp fra bunnen, er todelt.

Det ene skyldes at han liker å være åpen for forslag – uansett valør. Alt må vurderes!

– Den andre årsaken er at Hudya satser på fintech, og jeg innså at jeg hadde utfordringer på den tekniske siden om jeg skulle vokse slik jeg ønsket og håpet, sier Jorge.

Etter noen innledende og avklarende samtaler med daværende svenske Country Manager Niclas Øst og CEO Chistoffer Kleppen i Aconto, Hudyas norske refinansieringsaktør, ble han etterhvert klar for å selge babyen sin.

– Da Morten Kvam ringte i vinter og tydelig viste hva Hudya ønsket og hvilke løsninger og visjoner som lå til grunn, var jeg i grunnen klar etter noen få, avklarende samtaler, forteller svensken fornøyd.

Denne uken var han i Oslo for å planlegge fremtiden med de danske og norske kollegaene som leder de respektive lands refinansieringstilbud for Hudya. Om kort tid flytter han inn til Hudyas kontor i Sverige sammen med sin medarbeider, Michaela.

Han vil få i gang action på det svenske refinansieringsmarkedet i Hudya-drakt så fort som mulig, og føler han har mye han vil bevise for både kunder og konkurrenter på markedet.

Imens kjører han kanskje rundt i den Porschen han ønsket seg som ung?

– Jeg, nei. Jeg har ikke førerkort engang!