Vi bruker cookies for å forbedre din opplevelse av nettsiden vår. Du aksepterer vår bruk av cookies ved å klikke OK

Da Hudya fikk 15.000 nye kunder over natten

1. desember overtok vi i Hudya 15.000 mobilkunder fra Telipol. Det tilsvarer antall innbyggere i en middels norsk by. Vår erfaring er at det har vært fantastisk, hektisk og veldig lærerikt!

Å få 15.000 nye kunder over natten er et drømmescenarie for de fleste bedrifter. Så også for Hudya!

Vi skal ærlig innrømme at vi har hatt hektiske dager siden 1. desember.

Alle tilgjengelige hender har vært engasjert med utvikling av plattformen vår, planlegging, kommunikasjon, teknisk overføring og ikke minst opplæring av nye ressurser på kundeservice. Med god hjelp fra rutinerte kolleger i Bodø har vi også opprettet et eget kundesenter i Oslo på rekordtid.

For å ta imot våre 15.000 kunder har vi både utviklet ny teknologi og satt «varme hender» i sving. Patrick (øverst), Lene og Marcus har blitt godt kjent med kundene våre de siste ukene.

De siste ukene har vi blitt godt kjent med de nye kundene våre, og de har gjort seg kjent med oss. De har flittig besøkt plattformen vår og lest seg opp på vår FAQ. Stadig flere logger seg inn på My Hudya for å finne oversikt over abonnement og fakturaer, og kundeservice har bidratt med «varme hender» for å besvare og hjelpe kundene.

Samtidig innser vi at tross gode forberedelser klarer man ikke å forberede seg på alt. Dessuten tar det tid å endre en vane. Ca. 12 uker sies det. Det gjelder både for oss og for kundene våre. Vi får kalle det vår «bli kjent»-periode.

Er Hudya et kinesisk selskap?

Som virksomhet er vi overveldet av hvordan mange av våre nye kunder har tatt imot Hudya med åpne armer og åpen innstilling. Vi har allerede fått mange hyggelige og konstruktive tilbakemeldinger, samt flere tips om forbedringer og ønsker fremover. Samtidig har vi også forståelse for at noen er skeptiske.

Navnet Hudya har fått enkelte til å heve øyebrynene. Vi har fått spørsmål om vi er kinesiske, noe de mange skriveriene om Huawei trolig har bidratt til. Da har vi stolt fortalt at vi er et norskeid, nordisk selskap, riktignok med internasjonale ambisjoner!

Navnet skjemmer ingen: Noen har lurt på om vi er kinesiske, men vi er et norskeid, nordisk selskap, riktignok med internasjonale ambisjoner!

Selv om vi har brukt tid og ressurser på kommunikasjon og teknologi for å gjøre kundeovertagelsen best mulig, har vi ikke klart å nå frem til alle.

Selv om vi har sendt både SMS og nyhetsbrev og oppdatert samt spesialtilpasset nettsider og utviklet plattformen vår, har overføringen av kundeforholdet til Hudya gått under radaren hos enkelte som stusset da de mottok faktura fra oss i januar.

Det er ikke så rart at de reagerer. Vi har jo alle hørt om skumle aktører som sender falske fakturaer. Heldigvis kunne vi oppklare disse spørsmålene og berolige de som kontaktet oss.

Alt er som før – med noen barnesykdommer

Det er alltid noen spenningsmomenter når man overtar kunder fra et annet selskap. Selv om produkter, priser og vilkår er de samme eller bedre enn tidligere, så har ikke to ulike selskap 100 % identiske rutiner.

Det merket kundene da vi fakturerte dem. Teknisk hadde vi forberedt oss godt og utviklet nye løsninger. AvtaleGiro ble overført automatisk og betalinger kom inn til riktig konto fra de aller fleste. Vi oppdaget riktignok raskt hva kundene savnet. De ville ha tilbake pdf i betalingsvarselet, og ikke alle fikk logget seg på My Hudya slik vi ba dem om.

Kundeservice har hatt en bratt læringskurve med å besvare forventede og helt uventede spørsmål. Slik er det med teknikk og mennesker. Ny teknikk skaper spørsmål. Teknikk som ikke fungerer som forventet skaper definitivt spørsmål. Og vi har hatt hendene fulle med å besvare alle mulige varianter!

– Godt fornøyd med hele prosessen

Pål Eivind Vegard, vår Product Director Telecom, er alt i alt fornøyd med overføringen.

– Vi kan alltid bli bedre og vil selvsagt alltid jobbe mot det. Men de aller fleste kundene våre har faktisk ikke merket noe til overføringen, akkurat som lovet. Det står Hudya på fakturaen nå, men priser, vilkår og tjenester er de samme eller bedre, påpeker Vegard.

Kundeservicestatistikkene forteller at kundene spør om det samme som før, med unntak av noen nye spørsmål om faktura og My Hudya.

– Det vi derimot har merket oss og gleder oss stort over, er alle de nye kundene som er interesserte i de andre produktene våre. De vil gjerne se hva de kan spare på vår produktbukett med forsikring, strøm, refinansiering og to typer mobilabonnement på ett sted, forteller han.

Vegard byr også på en god Hudya-historie:

– En av våre rådgivere ringte en kunde og fortalte at hun kunne spare 200 kroner måneden ved å bytte fra ett av våre mobilabonnement til et annet, og kunden ble både takknemlig og glad. Etter samtalen utbrøt den hjelpsomme rådgiveren fornøyd:

– Wow, dette er jo som å ringe om en Lotto-gevinst fra Hamar!

Ikke siste gang vi kjøper en kundeportefølje

Hudya har hele veien fulgt en såkalt Buy & Build-strategi, og ønsker å kjøpe flere kundeporteføljer eller inngå partnerskap innenfor de tjenestene som vi leverer på Hudya-plattformen.

– Når vi først har investert i å bygge opp en unik plattform for hverdagstjenester, er det viktig å fylle den med kunder for å øke omsetning og inntjening, og ikke minst for å tilby de nye kundene alle tjenestene vi har, sier CEO og en av gründerne av Hudya Group, Børge Leknes.

CEO Børge Leknes synes det herlig å oppleve hvor mange av de 15.000 nye mobilkundene som ønsker våre øvrige produkter i tillegg. – Business-idéen fungerer som forventet, sier han.

Som gründer blir han ekstra inspirert av å se at business-idéen fungerer, og han synes det er herlig å oppleve hvor mange av de 15.000 nye mobilkundene som ønsker våre øvrige produkter i tillegg. Som bedriftsleder er han dessuten stolt av den fantastiske jobben som er gjort for at Hudya kunne overta 15.000 kunder over natten på et profesjonelt vis.

– Vi har behørig dokumentert alt vi har lært i denne prosessen, og tar det med oss til neste gang vi skal overføre en større kundeportefølje til Hudya-plattformen, blunker en fornøyd Børge Leknes.